vineri, 24 octombrie 2008

Am fost la Crasna, acasa la Maria Ilut!

La data de 8 octombrie sau împlinit şase veacuri de la prima atestare documentară a capitalei istorice a Bucovinei. Cu această ocazie Asociaţia de Binefacere Casa Limbii Române împreună cu primăria oraşului Cernăuţi au organizat festivalul literar-muzical „La Prut, pe un picior de plai”, care a avut loc la 4 – 5 octombrie în sala Palatului Academic din Cernăuţi. La acest festival au fost prezente colective folclorice din România, Polonia, Cehia, Austria, Italia şi R. Moldova. Ţara noastră a fost reprezentată de către colectivul etno-folcloric „Crenguţă de Iederă”, conducător artistic, Maria Iliuţ.

„Timp de două zile oraşul Cernăuţi a fost în sărbătoare, am ţinut neapărat să invităm mai multe colective folclorice printre care se numără şi „Crenguţa de Iederă” din R. Moldova. Când au urcat pe scena Palatului Academic şi au interpretat melodiile „Bucovina”, şi „De la Cernăuţi la vale”, cei prezenţi în sală au fost profund emoţionaţi, deoarece aceste melodii îi caracterizează foarte mult. Toate colectivele prezente au interpretat câte două piese dedicate oraşului. Majoritatea melodiilor sunt culese în Bucovina, doar că unele din ele au fost date uitării şi, spre marea mea mirare, au fost interpretate la acest festival”, ne-a spus Vasile Tăriţeanu, preşedintele Asociaţiei de Binefacere „Casa Limbii Române”.

Am trăit cele mai emoţionante clipe din viaţa mea

Interpreta Maria Iliuţ a interpretat câteva melodii pe care le-a dedicat tuturor locuitorilor din Cernăuţi. „Am susţinut multe concerte acasă, dar aş vrea să ştiţi că niciodată nu am avut atâtea emoţii ca în aceste clipe. Chiar dacă sunt stabilită cu traiul de ani buni la Chişinău, eu nu uit pentru nicio clipă de Bucovina. Iar acum, când Cernăuţii împlinesc frumoasa vârstă de 600 de ani, aş vrea să vă spun că trăiesc cele mai emoţionante clipe din viaţa mea. Am venit împreună cu ansamblul Universităţii de Stat din Moldova „Crengută de Iederă”, le-am pregătit şi o surpriză pe care le-am spus-o în ultimul moment. Îndată după festival, am ţinut neapărat ca formaţia să vadă şi locul unde mi-am petrecut copilăria. Au vizitat Crasna şi casa mea părintească. De această dată, au fost oaspeţii mei. Sper că am reuşit să le fac o surpriză plăcută”, afirmă Maria Iliuţ.

În vizită la casa părintească a Mariei Iliuţ

Ajunşi acasă, membrii ansamblului „Crenguţă de Iederă” au rămas uimiţi de locurile frumoase pe care le-au vizitat la Cernăuţi. „Pentru noi această plecare va rămâne o amintire vie şi frumoasă. Atâta timp cât a durat festivalul, noi am reuşit să ne facem prieteni din Polonia, România şi Italia. Am vizitat şi Mănăstirea Bănceni, unde am şi fost cazaţi. În ultima zi, am plecat la casa părintească a Mariei Iliuţ. Acolo, am făcut cunoştinţă cu membrii familiei Iliuţ, iar spre seară am plecat cu toţii la o cabană unde ne-am petrecut ultima zi din călătoria noastră. Am rămas profund emoţionaţi de portul popular din Cernăuţi, de tradiţiile pe care le are Bucovina”, susţin membrii ansamblului „Crenguţă de Iederă”.

În vizită la Mănăstirea Bănceni

„Crenguţa de Iederă” a avut ocazia să viziteze şi Mănăstirea Bănceni, care este cea mai vestită mănăstire din Bucovina. „Aici slujesc 90 de călugări. În incinta mănăstirii se află patru biserici, iar în prezent se construieşte încă o biserică care va avea şapte altare. Slujbele se ţin în limba română, aici vin oameni din toate colţurile Europei. Iar ceea ce vedeţi la mănăstire, s-a construit cu ajutorul oamenilor. Mai avem şi 50 de copii, care au fost abandonaţi de părinţi. Mulţi dintre ei au fost părăsiţi de mame chiar în prima zi de naştere, a fost şi un caz când am găsit un copilaş la lada de gunoi, iar noi i-am luat la mănăstire”, afirmă părintele Ioan.

Niciun comentariu: